BAB to organize a seminar on “Credit Analysis & Analytics Framework”

By April 19, 20172017, Press Releases

BAB to organize a seminar on “Credit Analysis & Analytics Framework”

Print Friendly, PDF & Email

19 April 2017

BAB to organize a seminar on “Credit Analysis & Analytics Framework”

The Bahrain Association of Banks organized a one day seminar on “Credit Analysis & Analytics Framework” with Ghazali Inam, Global Head of Corporate Finance at Arab Bank as the guest speaker.  The seminar was attended by participants from various banks and financial institutions in Bahrain as well as other professionals from the industry.

The seminar covered the general framework of credit risk assessment and risk-return profile of debt financing in the context of existing and evolving macroeconomic and industry dynamics, including, emerging global challenges due to the confluence of politics and policy, technology and innovation and changing credit economics and return requirements for debt financing.

Mr. Inam mentioned that interdependencies and nonlinearities have increased as globalization increased the risk of systemic contagion due to vastly different risks in terms of size, complexity and scale from those in the past.  Mr. Inam highlighted that there is more political risk than ever before and it is becoming a challenge to accurately forecast macroeconomic and corporate variables. He pointed out that globally there is substantial economic uncertainty, market volatility and geopolitical instability resulting in structural shifts rather than just cyclical and seasonal changes.  This he mentioned makes the task of credit risk modelling and portfolio management challenging for banks and financial institutions as well as the businesses in terms of balancing risks and opportunities for credit, trade and capital flows.

Mr. Inam talked about the importance of making a distinction between variability and dysfunctionality when analyzing businesses for credit extension and emphasized that in the age of “big data” it is critical to analyze and synthesize the relevant information and convert it into usable “credit insights”.

Mr. Inam also discussed the new regulatory framework and the redesign of the supervisory architecture under BASEL-III for banks and financial institutions, including requirements for the regulatory and economic capital.

Overall, the seminar covered the entire scope of credit in terms of pricing and renting banks balance sheet based on various phases of economic cycle and the related market sentiments and expectations, counterparty risk assessment, credit risk modelling, and portfolio risk management.

المنامة –19 ابريل 2017
جمعية مصارف البحرين تنظم ندوة حول “التحليلات الإئتمانية”.. خبير مصرفي:
عدم الاستقرار الجيوسياسي والاقتصادي عالميا زاد من مخاطر منح القروض
نظمت جمعية المصرفيين البحرينية ندوة حول “التحليلات الائتمانية” أدارها رئيس تمويل الشركات في البنك العربي السيد غزالي إنام بحضور مشاركين من عدد من البنوك والمؤسسات المالية في البحرين، إضافة إلى عاملين في هذا المجال.
وتناولت الندوة أهمية وضع البنك لضوابط محددة تضمن له إمكانية التوسع في منح الائتمان مع الحفاظ على المخاطرة ضمن الحدود المقبولة، وهذا ما يتطلب توفر نظام كفوء للتحليل الائتماني، مع التأكيد على أهمية شمولية نظام النظام التحليل الائتماني لدى المصارف، ولاسيما ما يتعلق بالنسب المالية المستخدمة في عملية التحليل، واعتماد منهج التنويع للتخفيف من المخاطر المرتبطة بمنح الائتمان، وتركيز المصرف على الضمانات العينية والشخصية من أجل منح القروض، والتعرف على الغاية من منح القرض، وكذلك تاريخ التعاملات المصرفية لطالب الائتمان مع المصارف الأخر.
كما تطرقت الندوة إلى الإطار العام لتقييم مخاطر الائتمان والعائد على المخاطر فيما يتعلق بتمويل الديون في سياق ديناميات الاقتصاد الكلي، بما في ذلك التحديات العالمية الناشئة نتيجة تطورات الأسواق والتكنولوجيا والابتكار وتأثر متطلبات تمويل الديون بذلك، وغطت الندوة كامل نطاق الإئتمان من حيث احتساب الميزانية العمومية للبنوك على أساس مختلف مراحل الدورة االقتصادية، واتجاهات السوق ذات الصلة، وتقييم مخاطر الطرف المقابل ونمذجة مخاطر االئتمان وإدارة مخاطر المحفظة الاستثمارية.
وأشار المحاضر في الندوة السيد غزالي أن تصاعد المخاطر السياسية حول العالم جعل من مهمة التنبؤ بمتغيرات الاقتصاد والأسواق صعبة إلى حد كبير، لافتا إلى أن حالة عدم الاستقرار الجيوسياسي والاقتصادي وتقلب الأسواق عالميا تؤدي إلى تحولات هيكلية كبيرة بدلا من التغيرات الدورية والموسمية التي اعتاد محللوا مخاطر الإئتمان عليها، وهذا ما يجعل مهمة نمذجة مخاطر الائتمان وإدارة المحافظ تحديا للبنوك والمؤسسات المالية فضلا عن الأعمال التجارية من حيث تحقيق التوازن بين المخاطر وفرص الائتمان والتجارة وتدفقات رؤوس الأموال.
وتحدث السيد إنام عن أهمية التمييز بين التباين والخلل الوظيفي عند تحليل الأعمال التجارية من أجل تمديد الائتمان، وشدد على أنه في عصر “البيانات الضخمة” من الأهمية بمكان تحليل وتوليف المعلومات ذات الصلة وتحويلها إلى رؤى ائتمانية قابلة للاستخدام،
وناقش السيد إنام أيضا الإطار التنظيمي الجديد وإعادة تصميم الهيكل الإشرافي بموجب متطلبات “بازل 3” للبنوك والمؤسسات المالية، بما في ذلك متطلبات رأس المال التنظيمي والاقتصادي.

Leave a Reply