CBB & EDB are participating in the event

Print Friendly, PDF & Email

“BAB” to hold open dialogue or banking institutions

Bahrain Association of banks (BAB) is holding its first open dialogue with its members, non-members and partners of the Association on 8 October 2018. This forum will particularly address mechanisms to enhance the BAB's role as an effective representative for the banking institutions with the Central Bank of Bahrain (CBB) in the context of their common objective of strengthen the leadership of the financial and banking sector in Bahrain as it has been for the past 50 years.

The forum will also provide an opportunity for banking institutions to meet with the CBB and Economic Development Board (EDB), which will brief these institutions on the most important efforts and achievements in favor of strengthening the Bahrain Financial Center and its joint ambitions. Mr. Adnan Ahmed Yousif, Chairman of BAB, said that this forum comes within the framework of the association's keenness to open and expand new channels for communication with banks in the Kingdom of Bahrain and informing them with the programs, initiatives, and achievements of the Association and listening to their views with regards to developing the performance of the BAB and matters it should adopt. Mr. Adnan thanked the CBB and EDB for their intentions to participate in this forum, which confirms their continued support to the Association and the banking industry in Bahrain.

Dr. Waheed Al Qassim, CEO of BAB said for his part: “Our objective is to strengthen the role of BAB as a platform that brings together all of us to exchange experiences and expertise, and discuss the specific needs of the banking sector in terms of capacity building, training and researches, and to enhance BAB's ability to meet the aspirations of its members".

Dr Al Qassim pointed out that the forum will also discuss ways to support the efforts to increase the contribution of the financial and banking sector to the GDP, thus enhancing its position as one of the most important economic sectors in Bahrain, increasing the efficiency of Bahrainis working in it, attracting more Bahraini talented and employs. Further strengthen its
leadership of the Bahrain financial and banking sector to serve as a model for the region as a whole. Dr. Al Qassim stated: “This dialogue provides a platform for discussion on various issues that will explore the opportunities and challenges facing the financial and banking sector in the Kingdom of Bahrain, and to exchange ideas on how to build on the achievements of this sector including the significant progress in the field of banking legislation, the advanced experience of Islamic banking, and the availability of local competencies and expert trained that occupy more than 90% of the cadres of financial and banking institutions in Bahrain”.

He praised the keenness of the Bahrain banking industry’s leaders to cooperate with the Association to develop its performance and to promote the leadership of this sector as it has always been for the past 50 years.


مصارف البحرين” تنظم ملتقى حواري للمؤسسات المصرفية”

أعلنت جمعية مصارف البحرين عزمها تنظيم الملتقى الحواري المفتوح الأول مع مختلف المؤسسات المصرفية في البحرين الأعضاء وغير الأعضاء في الجمعية والشركاء، بهدف البحث في آليات تعزيز أداء الجمعية كمظلة لجميع المؤسسات المصرفية، وتكريس دورها كممثل فاعل بين تلك المؤسسات ومصرف البحرين المركزي، وذلك في إطار الهدف الأكبر الذي يسعى إليه الجميع وهو تعزيز ريادة القطاع المالي والمصرفي في البحرين كما كان على مدى الخمسين عاما الماضية.

ويتيح هذا الملتقى الفرصة للمؤسسات المصرفية للقاء مع مصرف البحرين المركزي ومجلس التنمية الاقتصادية اللذين سوف يطلعان هذه المؤسسات على أبرز الجهود والإنجازات التي تحققت لصالح تعزيز مركز البحرين المالي والطموحات المشتركة معها.

رئيس مجلس إدارة الجمعية الأستاذ عدنان أحمد يوسف أكد أن هذا الملتقى يأتي في إطار حرص الجمعية المتواصل على فتح وتوسعة قنوات التواصل مع مختلف المصارف في مملكة البحرين، وتعريفهم ببرامج وخطط ومبادرات ومنجزات الجمعية من جهة، والاستماع إلى مرئياتهم بشأن تعزيز أداء الجمعية والأمور التي يرون أنها جديرة بالطرح والمتابعة من قبل الجمعية جهة أخرى.

ووجه الأستاذ عدنان شكره وتقديره الكبيرين لكل من مصرف البحرين المركزي ومجلس التنمية الاقتصادية لتفضلهما بالموافقة على المشاركة في هذا الملتقى، الأمر الذي يؤكد دعمهما المتواصل والكبير للجمعية، والصناعة المصرفية في البحرين.

من جانبه أكد الرئيس التنفيذي للجمعية الدكتور القاسم أهمية هذا الملتقى في جمع كل أصحاب المصلحة من مؤسسات مصرفية، وقال “نريد أن نعزز من دور جمعية مصارف البحرين كمنصة تجمعنا جميعا من أجل تبادل التجارب والخبرات، ومناقشة الاحتياجات الدقيقة للقطاع المصرفي على صعيد بناء القدرات والتدريب والأبحاث وغيرها، وتعزيز قدرة الجمعية على تلبية تطلعات أعضائها”.

وأشار القاسم إلى أن الملتقى سيبحث أيضا في سبل دعم الجهود الرامية إلى زيادة مساهمة القطاع المالي والمصرفي في الناتج المحلي الإجمالي، بما يعزز من مكانته كأحد أهم القطاعات الاقتصادية في البحرين، ورفع كفاءة البحرينيين العاملين فيه كلٌ في مجال اختصاصه، إضافة إلى زيادة قدرته على توظيف المزيد من البحرينيين، وصولا إلى تعزيز ريادته ليكون نموذجا يحتذى على مستوى المنطقة ككل.

وأضاف أن هذا الملتقى يوفر منصة للتشاور في مختلف القضايا التي من شأنها استكشاف الفرص والتحديات أمام القطاع المصرفي في مملكة البحرين، والتفكير معا في كيفية البناء على منجزات القطاع، ومن بينها التقدم الكبير في مجال التشريعات المصرفية، وتجربة الصيرفة الإسلامية المتقدمة، وتوفر كفاءات محلية خبيرة ومدربة تشغل أكثر من 90% من كوادر المؤسسات المالية والمصرفية في البحرين.

وأشاد د. القاسم بحرص قادة وكوادر القطاع المصرفي في البحرين على العمل مع جمعية مصارف البحرين جنبا إلى جنب من أجل تطوير أداء الجمعية وتعزيز ريادة هذا القطاع كما كان دائما على مدى الأعوام الخمسين الماضية.

Leave a Reply