Bahraini banks in “very strong financial position”

Print Friendly, PDF & Email

The chief executive of Bahrain Association of Banks (BAB) is striking back and assures that Bahraini banks are in a “very strong financial position led by the Central Bank of Bahrain (CBB) financial and monetary policies, along with the keenness of Bahraini banks to apply prudent best financial and banking practices, and adopt the administrative and technical methods to ensure their financial stability, sustainability and profit growth.

Dr. Waheed Al Qassim said that Bahrain is continuously implementing regulations to maintain financial stability, stressing that the financial and economic support by KSA, UAE and Kuwait is contributing effectively to achieve this objective, which will undoubtedly reflect a positive credit ratings of Bahrain.

Dr. Al Qassim pointed to Moody’s Corporation and Fitch Ratings, nationally recognized statistical rating organizations, announced that the tripartite Gulf support will boost Bahrain economy in terms of credit rating and financing pressures and ensure Bahrain stabilized financial condition with its steady improvements.

He said that the International monetary Fund (IMF) praised Bahrain financial sector’s stability by dint of large capital reserves, capital adequacy and assets quality.

He noted the CBB’s continued commitment to maintaining an exchange rate peg at 0.376 Bahraini dinars to the US dollar. The exchange rate peg provides an anchor for monetary, which contributes to controlling inflation and protecting the external value of currency.

CEO of BAB assures that Bahrain’s financial ratios indicate consistent positive financial health, where local liquidity to expand in a stable manner to keep inflation at low levels, pointing to Bahraini dinar improved value against major international currencies; the pound sterling, euro, yen and Swiss franc due to dollar high exchange rate. This would increase Bahraini exports value and reduce imports value and thus have a positive impact on the Kingdom’s trade balance.

Dr. Al Qassim reviewed strong indicators on banking condition improvement, including the remarkable rise in the assets of Bahrain banking system from $187 billion in December 2017 to $190 billion in May 2018, an increase of $3 billion. Assets of retail banks operating in the local market rose from BD31.4 billion in December 2017 to BD32.4 billion in May 2018, an increase of BD1 billion in five months. The facilities’ value provided by banks for local economic activities increased by BD580 million in five months only, reflecting a major increase in the role played by banks in driving economic growth in non-oil sectors in Bahrain. Total facilities granted by the banking sector for economic activities and individuals amounted to 9.1 billion dinars by the end of May 2018.


الرئيس التنفيذي لجمعية المصارف : البنوك البحرينية تتمتع بوضع مالي قوي يتحسن باستمرار

أكد الدكتور وحيد القاسم الرئيس التنفيذي لجمعية مصارف البحرين أن البنوك في البحرين تتمتع بوضع مالي قوي يتحسن بصورة مستمرة بدعم من سياسات مالية ونقدية حكيمة يقودها مصرف البحرين المركزي جنبا إلى جنب مع حرص البنوك البحرينية على تطبيق الممارسات المالية والمصرفية المحققة للمعايير الدولية، وتبني أحدث الأساليب الإدارية والفنية التي تضمن استقرارها المالي واستدامة نشاطها ونمو أرباحها.

وأشار الدكتور القاسم في تصريح له إلى أن مملكة البحرين مستمرة بوضع وتطبيق إجراءات وخطوات تكفل تحقيق التوازن المالي، مؤكدا أهمية حزمة الدعم المالي والاقتصادي من قبل الأشقاء في كل من السعودية والإمارات والكويت في المساهمة بفاعلية في تحقيق هذا الهدف الأمر الذي سوف ينعكس إيجابا دون شك على التصنيفات الائتمانية لمملكة البحرين.

ولفت في هذا الصدد إلى ما أعلنت عنه وكالتي التصنيف الإئتماني العالميتين، موديز وفيتش، حول أن هذا الدعم الخليجي الثلاثي سيقدم دفعة إيجابية لاقتصاد البحرين سواء فيما يتعلق بالتصنيف الائتماني أو ضغوط التمويل، كما سيضمن استدامة الوضع المالي للبحرين، ولفت إلى إشادة صندوق النقد الدولي باستقرار القطاع المالي البحريني بفضل الاحتياطيات الرأسمالية الكبيرة، والملاءة الرأسمالية الجيدة وجودة الأصول المصرفية.

وقال الدكتور القاسم ان مصرف البحرين المركزي يؤكد باستمرار التزام مملكة البحرين بالحفاظ على ربط الدينار بالدولار عند 0.37608 وعدم وجود أي تغير لقيمة الدينار البحريني، وأن المصرف سيواصل الحفاظ على هذه السياسة النقدية التي ساهمت على الدوام في استقرار المعاملات المالية وانعكست إيجابا على الأوضاع الاقتصادية وحركة الاستثمار، وبما يؤكد متانة الوضع المصرفي والمالي والقدرة على المحافظة على استقراره.

وأكد الرئيس التنفيذي لجمعية مصارف البحرين أن المؤشرات المالية والمصرفية تبين بوضوح تحسن الأوضاع المالية والمصرفية في البحرين، حيث تواصل السيولة المحلية التوسع ولكن بصورة مستقرة وذلك للحافظ على معدلات التضخم عند مستويات منخفضة، لافتا إلى تحسن قيمة الدينار البحريني أمام معظم العملات الدولية الرئيسية مثل الجنيه الإسترليني واليورو والين الياباني والفرنك السويسري نتيجة ارتفاع قيمة الدولار الذي يرتبط به الدينار أمام هذه العملات، وهذا من شأنه أن يرفع من قيمة الصادرات البحرينية ويخفض قيمة الواردات وبالتالي له مردود إيجابي على الميزان التجاري للبحرين.

واستعرض الدكتور القاسم عددا من المؤشرات القوية على تحسن الوضع المصرفي، ومن بينها الارتفاع الملحوظ في موجودات الجهاز المصرفي في البحرين من 187 مليار دولار في ديسمبر 2017 إلى 190 مليار دولار في مايو 2018، أي بزيادة 3 مليارات دولار، كما ارتفعت موجودات بنوك التجزئة العاملة في السوق المحلي بنحو مليار دينار خلال خمسة شهور فقط من 31.4 مليار دينار في ديسمبر 2017 إلى 32.4 مليار دينار في مايو 2018، وارتفعت قيمة التسهيلات التي تقدمها البنوك للأنشطة الاقتصادية المحلية بنحو 580 مليون دينار خلال خمسة شهور فقط وهي زيادة كبيرة للغاية وتعكس الدور الأساسي الذي تلعبه البنوك في تحريك عجلة النمو الاقتصادي في القطاعات غير النفطية في البحرين، وبلغ مجموع التسهيلات الممنوحة من قبل القطاع المصرفي للأنشطة الاقتصادية والأفراد 9.1 مليار دينار بنهاية مايو 2018.

Leave a Reply