Bahrain-Turkey banking ties highlighted

Print Friendly, PDF & Email

Manama, Jan. 8 (BNA): Bahrain Association of Banks (BAB) has organized a business visit to the Banks Association of Turkey (TBB) to activate the memorandum of understanding between the two sides.

The memorandum aims to enhance joint cooperation by encouraging mutual investment and benefit from accumulated experience and expertise of both sides in the fields of banking and finance.

The visiting delegation included Dr. Waheed Al- Qassim, CEO of BAB, Hasan Ali Hussain, Support Coordinator in BAB, Abdul Nasser Al- Mahmood, Head of Sharia in KCB bank, Hessa Hussain, Head of CRB in BENEFIT.

The visit included meetings with TBB Risk Centre Which is considered as a leading advisor to all Turkish financial institutions in the area of risk management by providing information and reports on banking and investment risks, including credit risk, market risk and liquidity risk, as well as operational risks such as legal risks and external risks.

The visit also included and the Credit Records Bureau of Turkey (KKB). The former gave a presentation regarding its work process and relation with financial institutions, while the latter’s presentation concerned the Data Centre in Istanbul and the capital Ankara. During the meetings with Vakif Bank and Saving Deposit Insurance Funds (SDIF), each presented on its respective process and establishment, explaining how to establish such private financial organizations in Bahrain with the cooperation of the Government and other societies. Furthermore, SDIF’s Private Company Specialist presented on liquidation and dissolution of financial Institutions.

Dr Waheed Al Qassim, CEO of BAB, indicated great opportunities for cooperation between Bahrain and Turkey, especially in Islamic banking, with the presence of nine Turkish banks in Bahrain, most of which are in the investment sector. He pointed out that the Association seeks to place banking at the forefront of sectors of cooperation between Bahrain and Turkey, alongside other sectors such as food, textile, health tourism, energy.

Dr. Al Qassim highlighted the experience of the Turkish Waqf Bank which is responsible for management and development of the Waqf funds in accordance with the best investment methods and in the best possible way for the government and society in Turkey. He stressed the importance of benefiting from this experience in Bahrain, Investment in infrastructure and development projects.

Secretary General of TBB, Dr Ekrem Keskin, expressed the desire of the Turkish side that the BIBF will train the cadres of the Islamic banks in Turkey, as the Institute enjoys a distinguished reputation locally and internationally.

د. القاسم يدعو لتطبيق تجربة بنك الوقف التركي في البحرين

المصارف التركية ترغب بتدريب كوادرها في معهد BIBF

نظمت جمعية مصارف البحرين زيارة عمل إلى جمعية المصارف التركية، وذلك تفعيلا لمذكرة التفاهم المشتركة بين الجانب، والرامية إلى تعزيز التعاون المشترك من خلال تشجيع الاستثمار المتبادل، والاستفادة من الخبرات والتجارب المتراكمة لدى الجانبين في مجال العمل المالي والمصرفي،

وضم وفد الجمعية الزائر كل من الدكتور وحيد القاسم الرئيس التنفيذي للجمعية، والسيد عبد الناصر المحمود مدير إدارة الرقابة الشرعية في المصرف الخليجي التجاري، والسيدة حصة حسين رئيس مكتب الاعتماد الإئتماني في شركة بنفت، والسيد حسن علي منسق الدعم في الجمعية،

وتضمنت زيارة ممثلو جمعية مصارف البحرين لتركيا التعرف عن كثب على آلية عمل مركز المخاطر الذي يعتبر جهة استرشادية عليا لجميع المؤسسات المالية التركية في مجال إدارة المخاطر من خلال عمله على تزويدها بمعلومات وتقارير حول المخاطر المصرفية والاستثمارية ومن بينها مخاطر الائتمان ومخاطر السوق ومخاطر السيولة، إضافة إلى المخاطر التشغيلية مثل المخاطر القانونية والمخاطر الخارجية، جنبا إلى جنب مع عمل المركز على تطوير نماذج وسياسات التطبيقات المثلى لإدارة المخاطر داخل البنوك، كما زار وفد الجمعية كل من مركز البيانات في مدينتي اسطنبول وأنقرة، وبنك الوقف التركي، وصندوق التوفير على الودائع (سديف).

الدكتور وحيد القاسم الرئيس التنفيذي لجمعية مصارف البحرين لفت إلى وجود فرص تعاون كبيرة مشتركة بين البحرين وتركيا خاصة في قطاع الصيرفة الإسلامية، خاص مع وجود تسع بنوك تركية في البحرين يعمل أغلبها في القطاع الاستثماري، وأشار إلى سعي الجمعية لوضع القطاع المصرفي في مقدمة قطاعات التعاون بين البحرين وتركيا، جنبا إلى جنب مع قطاعات أخلى مثل لأغذية والنسيج وصناعة الأقمشة وقطاع السياحة الصحية، والطاقة، وغيرها.

وخص الدكتور القاسم بالذكر تجربة بنك الوقف التركي الذي يتولى مهمة إدارة أموال الوقف وتنميتها وفقا لأفضل الطرق الاستثمارية، وبما يعود بأكبر فائدة ممكنة على الحكومة والمجتمع في تركيا، وأكد الدكتور القاسم أهمية الاستفادة من هذه التجربة في البحرين بما يخفف من أعباء الحكومة ويحقق وفورات مالية يمكن استثمارها في البنية التحتية والمشاريع التنموية.

وأعرب عن حرص جمعية مصارف البحرين بتحقيق كل ما من شأنه الدفع بتنمية وتنشيط العلاقات البحرينية التركية المشتركة وبكل ما يخدم تطوير علاقات الشراكة بين قطاعات الأعمال في الجانبين، وتنمية حجم التبادلات التجارية بين البلدين والتي وصلت حتى شهر يونيو 2016 إلى نحو 35 مليون دولار أمريكي وذلك حسب مؤشرات التجارة الخارجية الصادرة عن الجهاز المركزي للمعلومات.

من جانبه أكد الأمين العام لجمعية المصارف التركية السيد إكرم كسكن، حرص الجانب التركي على الاستفادة من تجربة البحرين الرائدة في مجال العمل المصرفي، خاصة وأن مملكة البحرين ماتزال تحافظ على مركزها الإقليمي الريادي في مجال العمل المصرفي الإسلامي والخدمات المالية التقليدية، إضافة الى التشريعات المتطورة والكفاءات البحرينية المؤهلة في القطاع المصرفي.

وفي هذا الإطار أبدى السيد كسكن رغبة الجانب التركي في أن يقوم معهد البحرين للدراسات المالية والمصرفية BIBF  بتدريب كوادر البنوك الاسلامية في تركية وذلك لما تتمتع به هذه المؤسسة من سمعة مميزة محلياً ودولياً.

على صيعد ذي صلة أوضح السيد كسكن أن تجاوز أسقف القروض المشتركة بين البنوك البحرينية والبنوك التركية الملياري دولار، يدل على نشاط مالي قوي بين الطرفين، وأشار إلى أن تطور المناخ الاستثماري في البلدين يهيئ المجال أمام زيادة التبادل التجاري بين تركيا والبحرين، والسعي إلى خلق شراكة استراتيجية، معرباً عن أمله أن تكون اللقاءات الثنائية بادرة جيدة لفتح آفاق جديدة من التعاون الاقتصادي بين الجانبين والوصول لتحقيق مشروعات استثمارية مشتركة.

Leave a Reply